12 april - Kintampo->Nkoranza - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van ghana2017 - WaarBenJij.nu 12 april - Kintampo->Nkoranza - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van ghana2017 - WaarBenJij.nu

12 april - Kintampo->Nkoranza

Door: Edwin

12 April 2017 | Ghana, Nkoranza

Vannacht heeft iedereen heerlijk geslapen in een echt bed onder een ventilator. Dit weer gevolgd door een ontbijtje met gevulde omelet in de tuin van het hotel. We hebben op ons gemak de bus ingepakt, omdat we geen lange rit voor de boeg hadden.

Onderweg hebben we een tussenstop gemaakt bij Boabeng Fiema. Dit is een plek waar 2 soorten apen worden beschermd. De dieren lopen vrij door het bos en het dorp en met een gids maak je een rondje door het bos. De grootste apensoort hier is de zwartwitte franjeaap (Colobus). Deze zijn vrij schuw en kunnen agressief zijn. Ze zitten vaak hoog in de bomen om blaadjes te eten.
De monameerkatten zijn kleiner en een stuk minder schuw. Ze halen nootjes bij mensen uit hun hand en komen op je schouder zitten. Zo gauw je de parkeerplaats oprijdt met de bus komen ze al aangelopen.

Daarna zijn we doorgereden naar Nkoranza. Hier zit de Hand in Hand Community, een opvangcentrum voor kinderen met een verstandelijke beperking. Deze kinderen worden vaak verstoten door de familie en kunnen hier dan terecht. Dit project is opgezet door Ineke Bosman, een Nederlandse tropenarts. Inmiddels heeft een ander Nederlands stel dit project overgenomen.
Naast de bewoners zijn hier ook vrijwilligers, die voor meerdere maanden hier komen helpen. Maar ook voorbijgangers zoals wij zijn hier van harte welkom. Er staan meerdere hutjes op het terrein, waar je kunt overnachten voor een zeer schappelijke prijs. Je kunt je vrij mengen onder de bewoners, maar daar hoef je geen moeite voor te doen, want die komen zelf gelijk kijken. Ze vinden bezoekers erg leuk en willen graag een hand of een knuffel.
Boeiend om te zien dat onze Ghanese begeleiders totaal niet gewend zijn aan omgang met mensen met een verstandelijke beperking. Ze weten zich maar moeilijk een houding te geven tussen de bewoners.

We hebben op het terrasje van een van de huisjes vegetarische nasi gekookt en de dag in rust afgesloten.

• 13 April 2017 - 00:52

Marja:

Wat een mooi en moeilijk werk doen de mensen van de Hand in Hand Community!
    En wat fijn dat jullie lekker én koel hebben geslapen. Als je dan wakker wordt kan je toch net iets beter de dag aan en jullie zullen met dat warme weer die energie best wel kunnen gebruiken.
    Mooie foto's weer.....en ben benieuwd wat er morgen op het programma staat! :)