10 april - Mole National Park - Reisverslag uit Larabanga, Ghana van ghana2017 - WaarBenJij.nu 10 april - Mole National Park - Reisverslag uit Larabanga, Ghana van ghana2017 - WaarBenJij.nu

10 april - Mole National Park

Door: Edwin

10 April 2017 | Ghana, Larabanga

Na een warme klamme nacht in de tentjes zijn we vroeg opgestaan om op safari te gaan. Vanaf kwart voor zeven was het verzamelen bij het parkkantoor. Per auto konden er 7 mensen mee op het dak. Daar was een constructie met banken op gemaakt. Er ging een gewapende gids mee om ons te begeleiden en te beschermen.

Al snel reden we over zandpaden door de bush. Onderweg kwamen een groep bavianen tegen, regelmatig Kob antilopen en diverse vogelsoorten.
Op een gegeven moment stopten de auto's en moesten we een stuk verder lopen. We kwamen bij een plas aan waar 6 olifanten in het water lagen. Verderop stonden er nog 2 in de bosjes. De olifanten waren druk op elkaar aan het klimmen en aan het spetteren en spuiten.
We zijn doorgelopen naar de volgende plas, waar nog meer olifanten waren. Daar stond ook de leidster van de kudde, die ons scherp in de gaten hield. We liepen om de plas heen terug naar de auto's. Toen werd het even spannend, want de eerste groep olifanten kwam er ook aanlopen, waardoor we de kudde doorkruisten. De leidster van de kudde en onze gids waren hier duidelijk niet blij mee. Snel de veiligheid opgezocht aan de andere kant van de plas. Na nog meer foto's zijn we weer terug gereden naar het parkkantoor.

Terug bij de tenten hebben we onze zwemspullen gepakt en zijn we gaan zwemmen in het motel. De zon kwam al gauw op haar hoogste punt, dus tijd om de schaduw op te zoeken. Een goede lunch besteld, waar we vreselijk lang op moesten wachten.
Ondertussen moest het kampterrein per toerbeurt worden bewaakt. De bavianen zijn hondsbrutaal en struinen het kampterrein af op zoek naar eten. Björn maakte de fout om met een zakje nootjes rond te gaan lopen. Hij kreeg al snel een baviaan achter zich aan, die toch echt met stenen verjaagd moest worden (tegen onze principes in). Even later kwam hij terug, scharrelde wat over het terrein en liep daarna vervolgens weer door. Geen eten meer te vinden.

Vanaf het uitkijkplatform bij het motel hadden we mooi uitzicht over een vlakte en een plas. Vandaar waren met een verrekijker verschillende antilopesoorten te zien. Aan de oever van de plas lag een forse krokodil.

Om 7 uur zijn we met 7 personen een nachtsafari gaan doen. Voorzien van grote zaklampen weer het dak op en 2 uur de bush in. En dan gaat er een hele nieuwe wereld open. Het is goed zoeken tussen de begroeiing, maar je ziet uiteindelijk veel meer verschillende dieren. Vogels die op het pad zitten en blijven zitten, verschillende antilopes, een mangoest, bush babies (galago), een wrattenzwijn, een uil. Er schoten nog 2 olifanten de weg over, maar die waren snel verdwenen. Een bijzondere vogel was een viervleugelnachtzwaluw. Vogelaars worden helemaal wild van deze vogel. Deze vogel ligt met gespreide vleugels op de grond, waardoor het leek alsof er 3 vogels zaten.

Teruggekomen nog snel wat gegeten en weer tussen de klamme lappen in de tent.

• 11 April 2017 - 00:30

Marja:

Wat hebben jullie al veel meegemaakt, in een toch betrekkelijk korte tijd.....
    De foto's zijn geweldig! :)

• 11 April 2017 - 07:20

Lauret:

Wauw, mooi verhaal zeg ... een écht andere wereld.