8 april - Tamale - Reisverslag uit Tamale, Ghana van ghana2017 - WaarBenJij.nu 8 april - Tamale - Reisverslag uit Tamale, Ghana van ghana2017 - WaarBenJij.nu

8 april - Tamale

Door: Edwin

08 April 2017 | Ghana, Tamale

Vandaag stond een bezoek aan het project op het programma. Op ongeveer 20 minuten van onze verblijfplaats is een dorpje, wat voornamelijk bestaat uit ronde lemen hutjes. Het projectterrein is net buiten het dorp. Het landschap is hier duidelijk anders dan bij Accra en Hohoe. Daar is het groen en tropisch. Tamale ligt op de vlakke savanne, de natuur is hier nog droger dan de humor van Sebastiaan.

We werden begroet door een aantal dorpsoudsten, die ons naar de chief van het dorpje brachten. De chief is de oudste man van het dorp en staat in hoog aanzien. In zijn hut zat hij in mooie kleding op een verhoging en hij werd omringd door de dorpsoudsten, die op de grond zaten. Dit gaf wel een beetje een Asterix-gevoel.

De chief verwelkomde ons en bood ons zijn bescherming aan. Dit konden we accepteren door het eten van een stukje colanoot (erg bitter). Daarna sprak hij een gebed uit over ons, wat werd ondersteund door een diep "Naaa" en "Amen" van de dorpsoudsten. We hebben de chief een fles champagne en een scoutingdas aangeboden. Dit kan alleen via de man naast hem aan hem gegeven.
Daarna hebben we buiten de bekende fotosessie gedaan.

Vervolgens zijn we naar het projectterrein gelopen. Dit is een betonnen gebouwtje, omringd door akkers. Het gebouw is gesponsord door een Canadese groep. In de schuur staat de watertank, die gedoneerd is door de Ghana Experience 2014. Vanwege de droge periode staat deze nu binnen.
De akkers waren nu leeg vanwege de droge tijd, maar er waren nog wat restanten van de vorige oogst te zien, waaronder okra en mais.
Sanne, Rick en Sebastiaan zijn vervolgens naar Tamale gegaan om een eerste aanschaf te doen. De lijst met benodigdheden is lang en bevat ook zaken als grond en gravel, dus het is voor ons nu niet haalbaar al deze zaken aan te schaffen. We hebben er voor gekozen om in ieder geval een elektrische waterpomp aan te schaffen voor het project.

Ondertussen is de rest naar de school gelopen, waar net de diploma-uitreiking bezig was van 4 geslaagden. Het hele dorp was uitgelopen, de vrouwen liepen in hun mooiste kleren en er stonden grote speakers voor de muziek. De geslaagden werden uitgebreid gehuldigd en kregen van veel mensen wat geld.
Ondertussen waren wij natuurlijk weer een attractie voor de dorpsjeugd. Die grote witte mensen met camera's blijven interessant. Kinderen vinden het leuk om op de foto te gaan en dan zichzelf terug te zien.

Terug op het projectterrein was het wachten op de terugkomst van het busje. Zo gauw deze er was gingen de mannen aan de slag met het uitmeten van de omheining voor de parelhoenders. We hebben even toegekeken en zijn terug naar onze guesthouse gegaan. Morgenochtend gaan we nog even terug, dan zullen er nog meer materialen aangeschaft zijn. We hebben de Regional Commisioner gevraagd ons af en toe op de hoogte te houden van de voortgang van het project.

Bij het guesthouse was het vooral tijd om af te koelen in de schaduw. Onder toezicht van de buurtkinderen werd bij de buurman voor de deur een geit geslacht. Ook dat hoort bij Ghana. Alle dieren lopen vrij rond, maar het kan zomaar je tijd zijn als geit of kip.

De avond werd afgesloten met een meeting met het projectteam, waarin we bedankt werden voor onze bijdrage aan het project. Als dank kregen we allemaal een Smok, een kledingstuk wat typerend is voor de Northern region. Uiteraard volgde weer een uitgebreide fotosessie, dus we beginnen inmiddels te begrijpen hoe Willem-Alexander en Maxima zich voelen op vakantie.

• 09 April 2017 - 10:54

Frank Wubben:

Jullie maken zo wel wat mee zeg.
    Mooie verhalen en foto's. Zo reizen wij als het ware met jullie mee.
    Ik ben benieuwd naar het vervolg.
    Groeten, Frank

• 09 April 2017 - 12:00

Marja:

En ik sluit me geheel aan bij het bovenstaande! ;)
    Karina, die foto die je stuurde met die jurk........helemaal te gek!
    Als ik jou was zou ik er nog een paar laten maken....:)
    Maar inderdaad, mooie verhalen. Ik dacht alleen dat jullie ook zouden meewerken aan het projekt. Of heb ik me daarin vergist?
    Vond dit stuk erg leuk om te lezen....het had wat meer detail :)
    Ben ook benieuwd naar het vervolg.

• 12 April 2017 - 11:42

Renske:

Wat een verhalen, leuk om alles te lezen! En wat een leuke groepsfoto hebben jullie gemaakt met de t-Shirts! Staat jullie goed.