15 april - Kumasi - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van ghana2017 - WaarBenJij.nu 15 april - Kumasi - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van ghana2017 - WaarBenJij.nu

15 april - Kumasi

Door: Edwin

15 April 2017 | Ghana, Kumasi

Wederom een warme nacht in de tenten met een onverwachte logé voor Sebastiaan.
We zijn eerst naar de de Chief van het dorpje Wawase, waar we momenteel verblijven, gegaan. Deze liet even op zich wachten, maar na een half uur was hij toch in aantocht, zodat we alvast plaats konden nemen in zijn paleis.
Eerst kwamen er wat dorpsoudsten binnendruppelen, uiteindelijk gevolgd door de Chief zelf. Een vriendelijke oude man, die trots is op zijn dorp.
Onze begeleiders boden hem een fles schnapps aan. Deze werd eerst gebruikt om een gebed uit te spreken, terwijl er wat drank op de vloer werd gedruppeld. Daarna kregen we allemaal een glaasje schnapps aangeboden.
Vervolgens hebben we hem de traditionele kruik Nederlandse jenever, een zak drop en een Scoutingdas met klompje aangeboden. De das werd zeker gewaardeerd en deed hij gelijk om. Hij vertelde dat hij sinds 1955 een scout is. Daarom mocht de toegestroomde jeugd ook blijven, zodat ze konden zien hoe mooi scouting is. Er was nog een Ghanese dame uit Duitsland die in het dorp kwam kijken hoe ze daar steun kon geven. Ook zij bood een fles aan. Daarna was het weer tijd voor de gebruikelijke fotosessie en konden we gaan.

Het eerste doel was het Ashanti museum in Kumasi, bij het paleis van de Ashantikoning. We hadden hier echter een flinke omweg door de middle of nowhere voor gemaakt, waardoor we vrij laat bij het museum waren. We wilden allemaal ook graag naar de op een na grootste markt van west-Afrika, dus we besloten het museum maar te laten voor wat het was.

De markt heeft ongeveer 10.000 kramen, over het algemeen gegroepeerd per productsoort. Het was er heel druk, we moesten ons een weg banen door smalle steegjes en werden vanuit alle kanten begroet, maar ook aangeraakt.
Het kostte ongeveer 2 uur om de markt over te steken. We kwamen aan bij het Cultural Center, waar het rustiger was en we wat souvenirs konden kopen. Daarna nog snel wat boodschappen voor het eten gedaan en terug naar ons kampterrein, want het begon inmiddels weer donker te worden.

• 16 April 2017 - 18:04

Hanny Van Boven :

Ik vind het prachtig de verslagen om te lezen. Was zelf van 29-03 t/m 5-4 vlak bij namelijk in Senagal. Ook bijzonder. De markten zijn een beetje zoals bij jullie. Alleen zijn wij niet op bezoek geweest bij de chef van het dorp. Jullie hebben echt de inheemse bevolking meegemaakt. Zou ik ook wel eens willen meemaken