13 april - Nkoranza - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van ghana2017 - WaarBenJij.nu 13 april - Nkoranza - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van ghana2017 - WaarBenJij.nu

13 april - Nkoranza

Door: Edwin

13 April 2017 | Ghana, Nkoranza

Vanochtend werd er niet gereisd, dus kon iedereen lekker blijven liggen. De vroege vogels zijn om 7 uur met de bewoners de ochtendwandeling gaan doen, de late vogels zagen pas tegen 9 uur het daglicht.

We hebben een rondje gelopen over het terrein, waar de jonge bewoners aan het spelen waren. Sommige waren in groepsverband bezig, andere kinderen kregen individuele begeleiding van vrijwilligers. We hebben even staan praten met een Nederlandse vrijwilligster die met een meisje een puzzeltje aan het doen was.

Daarna zijn we doorgelopen naar de workshops. De eerste waar we binnen liepen was de weverij. Hier waren een aantal bewoners sjaals aan het weven op grote ouderwetse weefgetouwen. Heel nauwkeurig wordt er gewerkt. Het gaat niet hard maar ze laten heel trots zien hoe ze aan het werk zijn.
Daarna de kralenworkshops. Hier zaten wat meer bewoners halskettinkjes te rijgen. Ook hier vonden ze de aandacht maar wat leuk en ze laten je graag zien wat ze aan het doen zijn. Een aantal bewoners spreekt wat Engels dus het lukt zelfs om met ze te praten.
De derde workshop was het naaiatelier. Hier zat een bewoner waterzakjes uit te zoeken en plat te maken. De waterzakjes worden gebruikt om toilettassen, boodschappentassen, portemonnees en zadelhoesjes van te maken. Van stoffen met bonte patronen worden onder andere tassen, schorten en iPadhoesjes gemaakt. Alle producten zijn uniek qua patroon en te koop in het winkeltje op het terrein of via internet. Er hing een briefje met een flinke bestelling uit Nederland.

De middag verliep heel relaxt, het was ook erg warm. In de loop van de middag werd een bezoekje aan de markt gebracht om de geldautomaat te plunderen. Helaas werkte die niet mee, dus moesten we onverrichterzake terug. Om 4 uur ging het zwembad open na 6 weken onderhoud. De bewoners kwamen dolgelukkig aanlopen om weer van hun dagelijkse zwemuurtje gebruik te maken. De kinderen waren erg blij met de strandballen van Moniek. Er is nog een hangmat en een EHBO-tasje gedoneerd.

Vanavond hebben we in het restaurant gebakken rijst met parelhoenderpoot gegeten. Nog een laatste wijntje voor het slapengaan en dan is het morgen weer tijd om verder te reizen.